
 

 

This case was written by R. Chandrasekhar for the Aga Khan University Graduate School of Media and 

Communications. (04/2012)   

 

This  is  one  in  a  group  of  cases  the  Case  Consortium  @  Columbia  developed  in  conjunction  

with  the  Aga  Khan  University  Graduate  School  of  Media  and  Communications  (a  

Consortium  member  at  the  time).  The  cases,  which  look  at  various  aspects  of  journalism  

practice  in  East  Africa  and  South  Africa,  are  being  distributed  under  an  agreement  with  

Columbia  University  (and  will  be  available  on  the  AKU  website).       

   

Public  Service  or  Illegal  Act?   

The  Weekly  Mail  and  Bugging  Staal  Burger  

Part  A   

By  mid----1992,  the  apartheid  system  of  racial  segregation  in  South  Africa  was  coming  

apart  at  the  seams.  In  1990,  the  iconic  black  leader  Nelson  Mandela  had  been  freed  after  27  

years  in  jail,  and   his   African   National   Congress   (ANC)   was   in   negotiations   with   President   

F.W.   de   Klerk’s  National  Party  (NP)  for  transfer  of  power.  Despite  clear  signs  of  change,  

right----wing  extremists— including   many   based   in   the   military   and   police—continued   to   

stage   rear----guard   actions   in   an  attempt  to  slow  down  or  halt  the  proceedings.  They  seemed  

to  be  succeeding;  on  June  17,  1992,  for  example,   the   ANC   withdrew   from   the   talks   after   

a   massacre,   presumably   orchestrated   by   ex---government  paramilitary,  left  46  dead  in  the  

town  of  Boipatong  in  the  Vaal.   

In  early  August  1992,  Philippa  Garson,  a  reporter  at  the  Weekly  Mail,  a  national  

newspaper  published   in   Johannesburg,   received   a   tip   that   Daniel   Ferdinand   du   Toit   

Burger   was   meeting  regularly  with  unidentified  men  at  a  hotel  in  town.  Burger  had  been  

regional  manager  of  the  Civil  Cooperation   Bureau   (CCB),   a   government   covert   operations   

unit   disbanded   in   1990.   A   former  lieutenant   colonel   in   the   South   African   police   force,   

Burger   was   nicknamed   “Staal”   (steel   in Afrikaans)  for  his  cruelty  in  extracting  confessions  

from  detainees.  The  CCB  was  one  of  a  collection  of   rogue   elements,   dubbed   the   Third   

Force,   which   were   committed   to   disrupting   the   national  political  negotiations.     

If  the  tip  bore  out,  the  meetings  Burger  was  organizing  could  provide  valuable  proof  

of  right----wing   activities,   from   fomenting   violence   to   kidnappings   or   worse.   The   Weekly   

Mail   had  followed   Burger   and   his   colleagues   for   some   time,   with   often   dangerous   

consequences.   A   1990  government  commission  had  uncovered  evidence  that  Burger,  incensed  

   

   
AKU -

-

12 -

-

00002 .0    

Graduate School of Media and Communications   



Public Service or Illegal Act?   ______________________________________AKU----12----0002.0 

 

 

2     

at  reports  in  the  Weekly  Mail,  had  once  hired  a  hit  man  to  murder  one  of  its  reporters  and  

make  it  look  like  robbery  (the  attempt  had  failed).     

The  Weekly  Mail  leadership  wanted  to  take  advantage  of  the  tip----off  to  Burger’s  

meetings.  But  how?  The  option  they  identified  surprised  them,  but  seemed  the  most  likely  to  

succeed:  use  electronic  surveillance  to  monitor  the  meetings.  “It  was  common  knowledge  that  

there  was  a  right---wing   tie   to   the   security   forces   who   were   out   of   control   of   even   the   

politicians,”   says   co----Editor  Anton  Harber.  “A  huge  part  of  our  effort  at  the  Weekly  Mail  

was  focused  on  finding  out  who  were  behind  the  serial  violence  which,  at  every  turn,  was  

brutal.  Garson’s  lead,  I  thought,  could  lead  us  to  its  roots.”1  Harber  consulted  with  David  

Dison,  the  paper’s  legal  advisor,  who  said  that,  should  the  paper  decide  to  bug  Burger’s  office,  

he  could  recommend  a  private  investigator  (PI).       

Harber,  intrigued,  met  with  the  PI.  But  he  was  torn.  On  the  one  hand,  the  paper  could  

argue  that  it  was  a  public  service  to  eavesdrop  on  Staal  Burger  and  his  collaborators  in  order  

to  forestall  potential  violence.  The  majority  of  South  Africans  wanted  the  ANC----NP  

negotiations  to  resume,  and  a  fresh  attack  would  make  that  harder  to  achieve.  On  the  other  

hand,  eavesdropping  was  illegal.  Moreover,  the  Weekly  Mail  wanted  to  model  behavior  for  an  

imminent  democracy,  not  undermine  it  with  clandestine  activities  of  its  own.  Harber  had  to  

decide—should  the  Weekly  Mail  bug  Burger’s  office,  or  not?         

The  Weekly  Mail   

The  Weekly  Mail  was  founded  in  early  1985  by  a  group  of  South  African  journalists  

who  had  lost  their  jobs  with  the  closure  of  the  Rand  Daily  Mail,  an  English----language  

newspaper  founded  in   1902   that   had   crusaded   against   racial   segregation,   winning   a   

readership   that   was   two----thirds  black.2   The   new   publication   was   determined   to   carry   

on   the   liberal   legacy   of   its   predecessor.   It  launched  in  a  record  six  weeks  on  a  shoestring  

budget  of  R50,000  ($8,000).  The  first  issue  rolled  out  on  June  14,  1985,  and  it  published  every  

Friday.  The  founding  team  was  led  by  co----Editors  Anton  Harber  and  Irwin  Manoim.  They  

had  clearly  demarcated  roles:  Harber  was  the  public  face  of  the  Weekly  Mail,  and  Manoim  

headed  internal  operations.   

The  team  was  resourceful.  For  example,  all  newspapers  were  required  to  register  with  

the  government.  The  official  definition  of  a  newspaper  was  “a  periodical  disseminated  to  the  

public.”  But  Harber  and  Manoim  had  little  confidence  that  the  government,  given  their  anti---

-apartheid  track  record   at   the   Rand   Daily   Mail,   would   register   the   start----up.   So   they   

decided   to   distribute   their  publication   instead   to   “closed   groups”   of   people.   They   created   

                                                           

1 Author’s interview with Anton Harber in Johannesburg on January 15, 2012. All further quotations from 

Harber, unless otherwise attributed, are from this interview.  
2 See: http://www.britannica.com/EBchecked/topic/490998/Rand-Daily-Mail  



Public Service or Illegal Act?   ______________________________________AKU----12----0002.0 

 

 

3     

a   Weekly   Mail   Society   whose  members  would  pay  an  annual  subscription  for  the  society’s  

“weekly  newsletter,”  which  happened  to  be  the  Weekly  Mail.3     

Media  lawyers  usually  saw  their  role  as  protecting  editorial  staff  and  the  publication  

from  litigation.   Sometimes   reporters   experienced   that   protection   as   interfering   with   their   

freedom   to  write   what   they   want.   But   the   Weekly   Mail’s   legal   counsel   encouraged   editorial   

independence.  “Our  lawyers  were  a  different  breed,’’  says  Harber.  “They  were  inventing  

ingenious  ways  with  which  we  could  say  as  much  as  possible  by  ducking  in  and  out  of  

loopholes  in  the  regulations.”  Dison,  a  Johannesburg----based  civil  rights  lawyer,  had  been  

particularly  helpful  to  the  Weekly  Mail.     

Censorship.   On   June   12,   1986,   the   government   imposed   a   state   of   emergency,   

which  included  press  censorship.  The  media  was  forbidden  to  cover  certain  events,  like  the  

actions  of  security   forces,   and   the   government   gained   wide   powers   to   detain   and   arrest   

journalists.   The  Weekly  Mail,  like  other  media,  developed  coping  mechanisms.  One  technique  

was  “oblique  speak.”  For  example,  the  censor  would  never  accept  a  sentence  like:  “Police  

broke  up  a  demonstration  by  striking  unionists  yesterday,  using  teargas;  10  people  were  

hospitalized  with  injuries  ranging  from  lacerations   to   broken   bones   and   later   released.”   So   

the   Mail   instead   tried   to   convey   the   same  information   indirectly,   writing:   “Ten   trade   

unionists   were   released   from   hospital   last   night  following  treatment  for  bruises,  lacerations  

and  broken  bones.  Earlier  in  the  day,  the  10  were  seen  at  an  open----air  meeting  to  discuss  

workplace  grievances.”     

“Wide----eyed  innocence”  was  another  reporting  technique.  For  example,  if  five  

plainclothes  policemen   arrived   at   a   hut   in   a   township   and   beat   up   the   residents,   the   

Weekly  Mail   expressed  mock  disbelief  that  policemen  could  behave  in  such  a  manner.  Its  report  

might  read:  “Five  masked  thugs   broke   into   a   shack   at   Crossroads   and   beat   up   its   

inhabitants   yesterday.   The   unidentified  men,  who  arrived  in  cars  with  no  license  plates,  

claimed  to  be  ‘policemen,’  said  witnesses.”       

For  its  first  few  years,  the  Weekly  Mail  was  part  of  the  country’s  “alternative  press.”  

But  with  the  release  of  Mandela  and  others  in  1990,  its  role  changed.  Weekly  Mail  reporters  

had  known  the  black  leaders  personally  for  years  and,  as  they  moved  to  center  stage  in  

national  politics,  the  paper  moved  with  them.       

Investigative.  Early  on,  the  Weekly  Mail  established  an  investigations  team,  headed  by  

Eddie  Koch,  which  published  a  series  of  exposes.  A  defining  moment  for  the  paper  was  a  

news  story,  filed   by   Koch   and   Harber   in   July   1991,   which   said   police   had   bankrolled   

the   Inkatha   Freedom  Party,   a   breakaway   from   ANC,   to   block   ANC   progress.   The   

Inkathagate   report,   as   it   became  known,   was   written   in   collaboration   with   the   British   

Guardian   Weekly,   which   soon   became   a  minority  shareholder  of  the  Weekly  Mail.  The  story  

                                                           

3 Irwin Manoim, You have been warned. Viking 1996.   



Public Service or Illegal Act?   ______________________________________AKU----12----0002.0 

 

 

4     

led  to  three  important  developments  by  mid---1992:  joint  distribution  in  South  Africa  of  the  

Guardian  Weekly  with  the  Weekly  Mail;  a  rise  in  the  sales  of  Weekly  Mail  copies  from  20,000  to  

29,000  nationally;  and  an  improved  financial  position  for  the  South  African  paper.           

The   Weekly   Mail   in   1986   had   commissioned   a   profile   of   its   readers,   which   

revealed  interesting  facts.  The  vast  majority  were  university----educated;  many  held  at  least  

two  degrees.  Most  also  read  a  book  a  week.  There  was  a  50:50  gender  split.  Two  out  of  five  

readers  were  black  and  earned   the   same   salaries   as   their   white   counterparts.   One   finding   

that   surprised   Weekly   Mail  advertisers   was   that   a   majority   of   readers   considered   the   

dense   (and   arguably   too   text----heavy)  political   news   in   the   first   seven   pages   of   the   

Weekly   Mail   its   most   compelling   product.   “Our  readership  consisted  of  the  educated  

alternative  elite,”  says  Harber.   

Apartheid  and  Press  Freedom   

Mass  opposition  to  apartheid  was  often  thought  to  have  had  a  resurgence  on  June  16,  

1976  at  the  Johannesburg  township  of  Soweto.  Years  of  pent  up  anger  at  the  brutality  of  

apartheid  rule  finally  erupted  in  a  bloody  confrontation,  which  in  turn  fueled  anti----government  

movements  in  the  rest  of  the  country.  Social  unrest  gained  momentum  over  the  next  decade,  

reaching  a  crescendo  in  June  1985.  On  July  21,  then----President  P.W.  Botha  declared  a  state  

of  emergency,  followed  a  year  later   by   the   June   1986   curb   on   press   freedom.   Newspapers   

received   warnings   and   notices   of  suspension  for  violating  restrictions  on  news  dissemination.    

The   Weekly   Mail   was   suspended   for   four   weeks   in   November   1988   as   penalty   

for   not  complying  with  censorship  rules.  Harber  in  response  called  on  journalists  to  fight  back  

as  best  they  could.  Only  in  this  way,  he  reasoned,  could  the  public’s  “right  to  know”  be  

preserved  in  the  face  of  an  authoritarian  state.4  For  example,  in  December  1986  the  Weekly  

Mail  published  the  telephone  numbers   of   every   cabinet   minister   on   the   front   page,   and   

urged   readers   to   call   them   for  information  on  issues—like  treatment  of  detainees—which  

the  government  censored.     

Only  in  October  1989,  when  the  government  began  to  release  imprisoned  ANC  leaders,  

did  the  South  African  press  began  to  feel  freer.    “At  the  Weekly  Mail,  we  were  like  rabbits  

caught  in  the  headlights,”  says  Harber.  “We  took  a  while  in  coming  to  terms  with  the  new  

found  freedom.  There  was  no  rule  of  law  yet,  which  would  ensure  that  the  same  rules  would  

apply  to  everyone;  there  was  no  constitution  so  far  which  would  ensure  compliance  with  the  

due  process  of  law.  We  were  in  a  twilight  zone.”     

CCB   and   Burger.   During   this   period   of   transition,   militia   such   as   the   Civil   

Cooperation  Bureau  emerged  as  fighters  in  the  battle  to  save  the  status  quo.  Until  it  was  

                                                           

4 Christopher Merrett, A Culture of Censorship: Secrecy and Intellectual Repression in South Africa, David 

Philip Publishers (Cape Town 1994).  



Public Service or Illegal Act?   ______________________________________AKU----12----0002.0 

 

 

5     

disbanded  in  1990,  the  defense  ministry  controlled  and  liberally  funded  the  CCB.  Its  operatives  

were  instructed  to  use  any  means—even  murder—to  achieve  their  aims.     

Burger  had  come  to  the  CCB  from  24  years  with  the  South  African  police,  where  he  

had  risen  to  the  rank  of  lieutenant  colonel.  Burger  had  been  forced  to  resign  in  early  1988  

after  two  of  his  officers  were  found  guilty  of  murder  and  sentenced  to  death.  CCB  hired  him  

within  months  to  head   a   regional   unit.   Burger   was   implicated   in   the   1989   murder   of   a   

Namibian   lawyer,   but   a  warrant  issued  against  him  lapsed  when  Namibia  gained  

independence.  After  1990,  he  founded  his  own  security  firm,  which  rented  office  space  at  the  

Breaker’s  Hotel  in  Johannesburg.     

By  1992,  the  ANC  was  in  regular  negotiations  with  the  government  of  President  de  

Klerk  to  abolish  apartheid  and  transfer  political  power.  The  negotiations  had  broken  down,  

however,  after  the  June  massacre  in  Boipatong,  and  an  outbreak  of  violence  across  a  number  

of  townships.    Militias   like   the   CCB   no   longer   existed,   but   there   were   signs   that   the   

different   groups   had  recombined  as  an  extra----legal  Third  Force,  and  continued  to  operate  

underground.     

A  Tip  Comes  In   

In  early  August  1992,  reporter  Garson  told  Harber  that  an  employee  of  Breaker’s  Hotel  

had  tipped  her  that  Burger  used  a  room  in  the  hotel  as  an  office.  Several  times  a  week,  and  

regularly  on  Mondays,  he  met  with  unusual  individuals.  The  names  mentioned  included  Ferdi  

Barnard,  which  immediately  rang  a  bell  for  Garson,  who  covered  politics  for  the  paper.  “I  

was  curious,”  she  says.5     

Barnard  used  to  work  for  the  CCB  and  the  Weekly  Mail  had  tracked  the  CCB  during  

its  official  existence.  After  reporter  Gavin  Evans  reported  extensively  on  its  activities,  the  CCB  

hired  an  agent  to  murder  Evans  and  make  it  look  like  a  robbery;  happily,  the  attempt  failed.6  

As  recently  as   May   29,   Evans   had   reported   that   former   CCB   operatives   now   worked   

undercover   for   the  country’s  military  intelligence.    It  was  also  well  known  that  Barnard  had  

been  implicated  in  the  assassination  of  David  Webster,  an  activist  who  had  many  friends  in  

the  Weekly  Mail.   

Harber  felt  that  Garson’s  tip  could  be  valuable.  The  Weekly  Mail  already  believed  that  

the  government  had  outsourced  its  security  activities  to  rogue  elements  such  as  the  CCB.  If  

Garson  or  another  reporter  (by  1992,  the  Mail  employed  some  20  reporters)  could  verify  the  

meetings,  or  learn  what  happened  at  them,  the  newspaper  could  potentially  unravel  the  

mystery  behind  the  recent  wave  of  township  violence.  It  could  also  reveal  Burger’s  role.  

                                                           

5 Author’s interview with Philippa Garson in New York City on December 14, 2011. All further quotations from 

Garson, unless otherwise attributed, are from this interview.  
6 In March 1990, a CCB operative testified before the Harms Commission of Inquiry about the attempted hit on 

Evans.   



Public Service or Illegal Act?   ______________________________________AKU----12----0002.0 

 

 

6     

“Harber  heard  me  and  quickly  saw  that  I  had  a  story,”  says  Garson.  “He  asked  me,  ‘Okay,  

how  do  we  go  about  it?’”  She  recalls  that  Harber  picked  up  the  phone  and  invited  

Investigations  Editor  Koch  and  co----Editor  Manoim  to  meet  for  a  brainstorming  session.     

Alternatives.   Four   alternatives   surfaced.   First,   they   could   assign   a   reporter   to   

monitor  proceedings  at  the  hotel.  There  was  no  particular  deadline  pressure,  and  they  could  

afford  to  take  time.  But  that  approach  had  some  downsides.  The  paper  wanted  to  report  more  

than  speculation,  and  a  stakeout  was  unlikely  to  yield  hard  evidence.  Nor  would  it  generate  

documents  that  could  withstand  scrutiny  from  a  legal  point  of  view.  Most  likely  it  would,  at  

best,  confirm  Garson’s  tip  that  the  meetings  were  taking  place.   

Second,   they   could   interview   a   hotel   employee.   But   Garson   had   already   tried   

that.   Her  source  seemed  “terrified,”  she  says,  at  the  prospect  of  going  on  the  record.  He  had  

said  only  that  he  was  instructed  to  take  enhanced  security  measures  for  the  duration  of  each  

meeting;  he  had  made  it  clear  that  he  was  not  privy  to  what  went  on  inside  the  room.  The  

meetings  were  closed----door  and  confidential.   Garson   thought   that   trying   to   interview   

anyone   else   in   the   hotel   would   lead   to   a  similar  result.   

Third,  they  could  inform  the  police  that  meetings  were  being  held  in  one  of  the  rooms  

at  Breaker’s  Hotel,  and  request  that  the  police  investigate.  But  the  suggestion  was  made  only  

for  the  sake  of  argument;  it  was  widely  acknowledged  that,  by  and  large,  the  police  

sympathized  with  the Third  Force.     

Fourth,   they   could   engage   a   private   investigator.   This   was   novel;   the   Weekly   Mail   

had  never  done  so.  There  was  a  consensus  that  it  was  a  fascinating  idea.  Harber  said  he  

would  pursue  the  possibility  over  the  next  day  or  two,  and  see  if  it  was  workable.  “The  

discussion  was  limited  to  the  core  team,”  says  Harber,  “and  it  was  implicit  that  it  would  

remain  so.”   

Litmus  test   

Harber  took  the  matter  to  attorney  Dison,  who  said  that  if  the  Weekly  Mail  were  to  

pursue  the  option  of  hiring  a  PI,  he  could  recommend  a  local  person.  The  PI  would  likely  

plant  a  device  in  Burger’s  office  to  record  the  conversation.  Dison  pointed  out  that  in  the  

event  the  eavesdropping  yielded   newsworthy   information,   the   audiotape   could   be   evidence   

in   a   court   case   if   anyone  challenged  the  news  report.     

The   Weekly   Mail   had   long   been   accustomed   to   being   the   target   of   eavesdropping.   

All  newspapers  in  South  Africa  assumed  that  their  offices  were  bugged  by  the  police.  Journalists  

had  developed   methods   to   circumvent   it.   “I   had   been   seeing   it   from   my   student   days   

at   Wits  University,”   says   Garson.   “We   would   be   on   the   phone,   and   you   could   hear   

the   police  eavesdropping  on  the  conversation.  It  was  common  knowledge  that  the  police  were  

bugging  the  homes   of   student   leaders   and   apartheid   activists   at   the   university.   There   



Public Service or Illegal Act?   ______________________________________AKU----12----0002.0 

 

 

7     

was   always   the   Big  Brother   watching.   The   defensive   mechanisms   included   turning   the   

music   loud   and   using   code  language.”    

Eavesdropping  was  illegal,  although  the  government  regularly  resorted  to  that  and  

other  extralegal  mechanisms  with  the  argument  that  it  was  necessary  to  enforce  security.  In  

fact,  on  July  2,   President   de   Klerk   had   signed   into   law   (to   take   effect   February   1,   1993)   

the   Interception   and  Monitoring  Prohibition  Act  (No.  127  of  1992),  which  banned  eavesdropping  

in  general  but  allowed  it  “in  the  case  of  a  serious  offence  or  if  the  security  of  the  Republic  

is  threatened.”7    

Bugging  Burger’s  office  would  be  a  kind  of  role  reversal,  with  an  eerie  sense  of  

retribution,  particularly  for  a  news  publication.  But  the  Weekly  Mail  could  not  afford  to  take  

it  lightly;  it  had  to  ensure  that  it  could  justify  its  actions.  There  were  two  legal  arguments  

that  a  media  house  could  use  to  try  to  justify  eavesdropping  should  the  case  end  up  in  court.  

The  first  was  public  interest.  Were  the  goings----on  at  Burger’s  office  a  matter  of  public  interest?  

“Given  the  political  circumstances  in  South  Africa,  one  could  take  the  position  in  a  court  of  

law  that  they  were,”  says  Dison.    

The  Weekly  Mail  could  conceivably  contend  that  it  had  a  responsibility  to  investigate  

the  nature  of  the  meetings  among  the  former  CCB  operatives,  and  inform  the  public  if  it  

found  any  wrongdoing.  “If  the  CCB  operatives  were  indeed  involved  in  acts  of  treason,”  

reasons  Harber,  “the  public  had  a  right  to  know.”  Adds  Robert  Brand,  a  South  Africa  media  

trainer:     

It  is  important  to  remember  the  context  of  the  times.  The  legal  

framework  for  a  democracy  was  still  being  built;  the  bill  of  rights  

and  the  constitution  were  still  being  drafted.  There  was  no  frame  

of  reference  or  benchmark  one  could  use  to  resolve  grey  areas  of  

the  kind  that  Harber  was  facing.”   

The   second   argument   was   that   the   media   house   should   have   exhausted   all   other  

possibilities;  bugging  had  to  be  the  last  resort.  Harber  felt  that  was  the  case.  “There  were  

indeed  no  other  possibilities  the  Weekly  Mail  could  explore,”  says  Harber.  “I  am  not  sure  if  

the  Weekly  Mail  could  obtain  evidence  in  any  way  other  than  bugging,”  says  Dison.     

The  quartet  reconvened  briefly  and  went  through  a  “what  if”  scenario.  Harber  said  

that,  if  they  opted  for  eavesdropping,  he  would  take  responsibility  for  both  the  decision  and  

                                                           

7 The full phrase was: “[t]o prohibit the interception of certain communications and the monitoring of certain 

conversations; to provide for the interception of postal articles and communications and for the monitoring of 

conversations in the case of a serious offence or if the security of the Republic is threatened; and to provide 

for matters connected therewith.” See:  

http://www.issafrica.org/cdct/mainpages/pdf/Terrorism/Legislation/South Africa/RSA Interception and 

Monitoring Prohibition Act 127 of 1998.pdf  



Public Service or Illegal Act?   ______________________________________AKU----12----0002.0 

 

 

8     

its  outcome.  It  was  important,  Harber  said,  to  ensure  the  personal  safety  of  both  Garson  and  

her  source.  It  was  understood  that  if  anything  went  wrong,  Harber  alone  would  take  the  hit.     

To  bug  or  not  to  bug   

Harber  met  with  the  PI  in  the  third  week  of  August.  The  PI  brought  his  assistant.  

“My  first  reaction  was  that  they  were  both  young  and  I  wondered  whether  they  were  up  to  

it,”  says  Harber.  They,   however,   seemed   confident   and,   in   any   case,   they   came   

recommended.   The   PI   said   they  could  rent  a  hotel  room  next  to  Burger’s  for  a  few  days.  

From  the  room,  the  agent  would  drill  a  hole  in  the  wall  and  insert  a  wire  with  a  tape  

recorder  attached  to  one  end  and  a  microphone  at  the  other.   The   source   who   had   tipped   

Garson   could   ensure   that   the   hole   was   covered   and   the  microphone   in   Burger’s   room   

invisible.   Monday,   August   31   seemed   a   good   day   to   activate   the  listening  device.     

“The   Weekly  Mail   was   not   in   the   business   of   bugging,”   says   Harber,   “and   so   I   

did   not  know  the  bugging  procedures.  These  operatives  were  in  the  business  day----to----day;  

they  seemed  to  know.  I  said  I  would  call  them  in  the  evening  and  let  them  know  my  decision.”  

He  had  lingering  doubts.  “Bugging  breaks  the  law  because  it  violates  the  dignity  of  an  

individual,”  says  Harber.     

Should  I  authorize  an  act  which  is,  per  se,  illegal?  Is  an  illegal  act  

also,  by  extension,   unethical?   Are   the   lines   between   the   two   

drawn?   Will   I,   in  hindsight,   be   proud   as   a   professional   

journalist   of   having   sanctioned  bugging?   How   does   my   decision   

impact   upon   the   reputation   and  credibility  of  the  Weekly  Mail  as  

a  publication?  What  does  it  mean  for  the  South  African  media  in  

general?     

The  world  of  private  investigators  in  Johannesburg  was  small;  it  was  also  likely  porous.  

“Is the  Weekly  Mail  being  set  up?”  he  wondered.  “Will  Burger  be  tipped  off?”     

   


