
 

 
This   case   was   written   by   Jacob   Levenson   for   the   Knight   Case   Studies   Initiative,   Graduate   School   of   

Journalism,  Columbia  University.  The  faculty  sponsor  was  Associate  Professor  Alisa  Solomon.  Funding  was  

provided  by  the  John  S.  and  James  L.  Knight  Foundation.  (08/2010)   

 

   
   

Conflicted:  The  New  York  Times  and  the  Bias  Question   

In   early   2010,   the   New  York  Times   found   itself   confronting   one   of   the   most   

confounding  dilemmas  in  the  field  of  journalism—what  constitutes  conflict  of  interest  for  a  

reporter?1 The  Times’  Jerusalem  bureau  chief,  Ethan  Bronner,  stood  accused  of  potential  bias  in  

his  reporting  from  the  Middle  East  because  his  adult  son  had  joined  the  Israeli  Defense  Forces.  

The  critics  demanded  that  Times  Public  Editor  Clark  Hoyt  investigate  the  charges.2 

When   Hoyt   did   so,   he   found   himself   worried   that   even   the   appearance   of   a   

conflict   of  interest  could  threaten  the  credibility  of  the  newspaper.3 While  he  acknowledged  

that  Bronner  was  a  first-­­­rate  reporter,  and  that  his  record  for  objective  coverage  of  complex  

issues  was  excellent,  he  could  not  in  good  conscience  recommend  that  Bronner  remain  the  

bureau  chief  in  Jerusalem.  He  warned  Executive  Editor  Bill  Keller  that  he  would  publish  a  

column  advising  Keller  to  reassign  Bronner.  Hoyt  provided  Keller  with  an  advance  copy  and  

invited  him  to  respond.     

Impartiality   (or   objectivity)   had   long   been   one   of   journalism’s   thorniest   values.4 

For  decades,  it  had  been  held  aloft  as  a  great  moral  idea—that  journalists  should  withhold  

their  own  views   from   the   articles   they   publish.   But   that   ideal   was   generally   acknowledged   

to   be   utopian;  among  other  problems,  pure  objectivity  was  impossible  to  measure  and  enforce.  

With  the  rise  of  the  blogosphere  in  the  21st  century,  critics  even  began  to  question  whether  it  

was  desirable.5 Still,  for  news  organizations  from  the  New  York  Times  to  Fox  News,  impartial  

reporting  remained  both  a  stated  North  Star  and  a  bulwark  against  attacks  on  their  credibility. 

                                                           

1 This case study was written from secondary sources. All thoughts attributed to those quoted come either from 

their own writings or can be imputed from those writings. The case is an educational tool, intended as a 

vehicle for classroom discussion. 
2 Clark Hoyt, “Too Close to Home,” New York Times, February 7, 2010. 

http://www.nytimes.com/2010/02/07/opinion/07pubed.html.   
3 Ibid. 
4 Brent Cunningham, “Rethinking Objective Journalism,” Columbia Journalism Review, July 9, 2003, 

http://www.alternet.org/media/16348.   
5 David T. Z. Mindich, Just the Facts: How “Objectivity” Came to Define American Journalism (New York: New York 

University Press), 1998, p. 1-14.  

 

   

   

   
   CSJ -

­

10 -

­

0034.0 PO    



Conflicted _____________________________________________________________CSJ-­­­10-­­­0034.0PO   

 

2   

Keller  was  taken  aback  at  Hoyt’s  recommendation  and  strongly  disagreed  with  it.6  But  

he  recognized  that  he  had  a  choice  to  make:  should  he  accept  Hoyt’s  invitation  to  respond?  

If  he  did,  that  would  bring  the  paper’s  internal  deliberations  about  Bronner’s  ability  to  report  

fairly  from  the  region  into  the  public  square.  Would  a  reasoned  disagreement  between  himself  

and  Hoyt  advance  this  important  journalistic  debate?  Or  would  it  expose  the  paper  to  even  

stronger  charges  of  bias?  If  he   did   go   forward   with   a   rebuttal,   what   reasoning   should   he   

offer   for   keeping   Bronner   in  Jerusalem?     

Objectivity?     

Executive   Editor   Keller   had   grappled   with   the   challenge   of   objectively   covering  

international  conflicts  at  the  Times  for  25  years.  He  was  the  paper’s  Moscow  bureau  chief  

when  the  Soviet  Union  collapsed  in  1991,  and  later  Johannesburg  bureau  chief  during  the  fall  

of  apartheid  in  1994.   After   returning   from   South   Africa,   he   oversaw   the   paper’s   

international   coverage   from  several  management  positions,  including  foreign  editor  and  

managing  editor.7   

When   Keller   started   out   as   a   journalist   in   the   early   1970s,   writers   working   in   

New  Journalism,  advocacy  journalism,  and  the  alternative  press  dispensed  with  the  

conventional  notion  of  the  objective  journalist  as  a  neutral  mediator  of  the  facts  by  arguing  

that  reporters  can  be  part  of  a  story,  while  rigorously  adhering  to  standards  of  fairness,  

independence,  and  transparency.8  Many  of  this  new  breed  maintained  that  weaving  personal  

experience  and  viewpoint  into  reporting  was  central   to   being   fair.   Certainly,   this   approach   

earned   journalists   new   narrative   freedom   and  prefigured   the   blogosphere.   However,   it   

did   not   do   away   with   the   ideal   of   objectivity   and  impartiality,  especially  in  the  mainstream  

press.  Journalists  continued  to  wrestle  with  some  of  the  contradictory   dictates   of   objectivity—

be   investigative   yet   disinterested;   expert   yet   carefully  balanced;  aim  for  impact  without  

expressing  political  opinion.9     

Conflict  of  interest.  At  the  New  York  Times,  objectivity  continued  to  be  a  key  value.  One  

of  its  central   tenets   was   that   a   journalist   must   avoid   any   conflict   of   interest,   traditionally   

defined   as  direct  personal  involvement  in  a  story.  Thus  the  Times,  like  many  other  news  

organizations,  did  not  allow   reporters   to   cover   political   candidates   to   whom   they   were   

related   or   companies   in   which  they   owned   stock.10   Leonard   Downie,   Jr.,   the   longtime   

                                                           

6 Source: see case study epilogue for appropriate citation.  
7 Bill Keller, Columnist Biography, New York Times, http://www.nytimes.com/ref/opinion/KELLER-BIO.html.   
8 Robert S. Boynton, The New New Journalism: Conversations with America’s Best Nonfiction Writers on Their Craft 

(New York: Vintage), 2005.   
9 Brent Cunningham, “Rethinking Objective Journalism.”  
10 “The New York Times Company Policy on Ethics in Journalism,” New York Times Company, 

http://www.nytco.com/press/ethics.html.   



Conflicted _____________________________________________________________CSJ-­­­10-­­­0034.0PO   

 

3   

executive   editor   of   the   Washington   Post,  famously   had   stopped   voting   and   even   said   he   

no   longer   permitted   himself   to   hold   private  opinions  about  political  issues.11     

Nonetheless,  there  were  gray  areas.  How  far  should  the  definition  of  “personal”  extend?  

With  the  rise  of  the  Internet,  readers  increasingly   were  able  to  search  through  online  records  

to  spotlight  reporters’  personal  relationships,  political  views,  family  histories,  and  opinions.  

Would  reporters   be   obliged   to   terminate   friendships   with   individuals   in   fields   they   

covered?   Could   a  business  journalist,  for  example,  have  no  financial  investments?  Was  a  

reporter  responsible  for  the  actions  and  views  of  his  relatives?  These  questions  were  germane  

across  reporting  assignments,  from  City  Hall  to  foreign  bureaus.       

A  Conflicted  Beat   

Few  beats  were  as  polarizing  as  Jerusalem  bureau  chief,  which  was  arguably  the  hottest  

seat  in  journalism.  For  this  reason,  the  Times’  editors  traditionally  appointed  their  most  

seasoned  reporters  to  the  post.  Between  1984,  the  year  Keller  joined  the  paper,  and  2008,  

when  he  assigned  longtime  Middle  East  reporter  Ethan  Bronner  to  Jerusalem,  David  K.  Shipler,  

Thomas  Friedman,  Serge  Schmemann,  Steven  Erlanger,  and  James  Bennet  had  headed  the  

bureau.  These  journalists  owned   seven   Pulitzer   Prizes   among   them.   Yet   even   with   these   

imprimaturs   of   journalistic  integrity,  they  were  excoriated  by  partisans  on  both  sides  of  the  

Israeli-­­­Palestinian  conflict.  

Keller  knew  that  these  constant  cries  of  bias  reflected  the  intensity  of  the  conflict.12  But  

they  also   had   to   do   with   the   stature   of   the   position.   The   Times   bureau   chiefs   tended   

to   become  influential  opinion  makers  in  the  region.  Shipler,  for  instance,  won  a  Pulitzer  Prize  

for  his  book  Arab  and  Jew:  Wounded  Spirits  in  the  Promised  Land.  Friedman  became  the  Times’  

lead  columnist  on  international  affairs.  Schmemann  went  on  to  edit  the  International  Herald  

Tribune’s  editorial  page.  And  Bennet  left  the  Times  to  become  editor  of  the  Atlantic  Monthly. 

Keller   made   Bronner   bureau   chief   because   he   brought   a   similar   mixture   of   

regional  expertise   and   high-­­­profile   reporting   experience   to   the   position.   Bronner   had   

first   reported   from  Jerusalem  as  a  Reuters  deputy  bureau  chief  in  the  1980s.  He  returned  in  

the  1990s  as  the  Boston  Globe’s  Middle  East  Bureau  chief.  The  Times  hired  him  in  1999,  and  

during  his  tenure  at  the  paper  he   had   held   several   significant   domestic   posts,   including   

national   education   reporter,   education  editor,  and  assistant  editorial  page  editor,  a  position  

in  which  he  shared  a  Pulitzer  for  reporting  on Al  Qaeda.13   

                                                           

11 “Post News Room Leader to Retire,” Washington Post, June 25, 2008, 

http://www.washingtonpost.com/wpdyn/content/discussion/2008/06/24/DI2008062401047.html. 
12 Bill Keller, “Talk to the News Room: Executive Editor,” New York Times, January 28, 2009, 

http://www.nytimes.com/2009/01/30/business/media/02askthetimes.html?pagewanted=all. 
13 “Ethan Bronner,” Wesleyan Trustees Biography, 

http://www.wesleyan.edu/alumnitrustees/trustees/bronner.html 

http://www.washingtonpost.com/wpdyn/content/discussion/2008/06/24/DI2008062401047.html
http://www.nytimes.com/2009/01/30/business/media/02askthetimes.html?pagewanted=all
http://www.wesleyan.edu/alumnitrustees/trustees/bronner.html


Conflicted _____________________________________________________________CSJ-­­­10-­­­0034.0PO   

 

4   

Keller  knew  that  Bronner  was  Jewish  and  that  his  wife  was  Israeli.  Far  from  

compromising  Bronner,  Keller  suspected  that  these  personal  connections  made  him  more  

attuned  to  the  region,  infused  his  stories  with  greater  sophistication,  and  made  him  more  

likely  go  the  extra  mile  to  be  fair.  He  was  equally  aware  that  this  had  not  always  been  the  

prevailing  wisdom  at  the  Times.   

A  record  of  caution     

For  much  of  the  first  half  of  the  paper’s  existence  the  Sulzberger-­­­Ochs,  the  paper’s  

Jewish  owners,  took  several  steps  to  ensure  that  that  the  Times  was  not  perceived  to  be  

promoting  a  Jewish  agenda:  editors  anglicized  Jewish  reporters’  names;  the  paper  was  late  to  

cover  the  Holocaust;  and  into  the  1950s,  Jews  were  rarely  allowed  to  serve  as  foreign  

correspondents.  Even  after  the  Times  remedied   these   more   overt   restrictions,   the   paper   

maintained   an   unofficial   conflict   of   interest  policy  preventing  Jews  from  reporting  on  Israel.14 

Break  with  tradition.  A.M.  Rosenthal,  the  paper’s  longtime  executive  editor,  made  a  

point  of  breaking  that  barrier  in  1984  when  he  awarded  Thomas  Friedman  the  Jerusalem  post.  

Friedman  was   a   far-­­­from-­­­disinterested   observer   of   the   region.   He   had   grown   up   in   

Minneapolis   during   a  period,  he  reflects  in  his  book  From  Beirut  to  Jerusalem,  when  “Israel  

was  very  much  the  ‘in’  place  for  young  American  Jews.”15 His  parents  first  took  him  to  the  

country  as  a  teenager  in  1968  to  visit  his  sister,  who  was  studying  at  Tel  Aviv  University.  

The  trip  was  transformational  for  Friedman,  and  he  returned  home  feeling  more  Middle  

Eastern  than  American.  In  high  school,  he  organized  Israeli   fairs   and   demonstrations   and   

spent   three   summers   working   on   a   kibbutz,   an   Israeli  collective  farm,  south  of  Haifa.  He  

went  on  to  study  Arabic  at  Brandeis,  where  he  delivered  pro-Israeli  speeches,  and  then  Middle  

Eastern  Studies  at  Oxford.    

Friedman  was  hired  by  UPI  in  1978  to  report  from  Beirut  and  then  moved  to  the  

Times  in  1981   just   as   tensions   between   Lebanon’s   Christian   Phalangist   government,   Israel,   

and   the  Palestinian   Liberation   Organization   (PLO)   were   about   to   explode   into   violence.   

Friedman   was  immediately  touched  by  the  conflict.  Two  days  after  Israel  invaded  Lebanon  

in  June  1982,  he  came  home  to  find  a  displaced  Palestinian  family  armed  with  a  grenade  

launcher  trying  to  squat  in  his  apartment.  He  managed  to  get  them  to  leave  by  letting  his  

Palestinian  driver,  Mohammed  Kasrawi,  imply   that   he   could   have   them   killed.   Friedman   

decided   he   would   be   safer   at   the   Commodore  Hotel,  where  most  of  the  foreign  press  

corps  stayed.  Kasrawi  suggested  that  two  of  his  children  keep   watch   over   the   apartment   in   

case   more   refugees   tried   to   break   in.   The   next   afternoon   as  Friedman  was  leaving  the  

                                                           

14 Samuel G. Freedman, “In the Diaspora: Abe Rosenthal, American Jew,” The Jerusalem Post, April 15, 2006, 

http://www.samuelfreedman.com/articles/jinterest/jpost04152006.html.  
15 Thomas L. Friedman, From Beirut to Jerusalem (New York: Farrar, Straus & Giroux), p. 4.    



Conflicted _____________________________________________________________CSJ-­­­10-­­­0034.0PO   

 

5   

Reuters  offices,  he  was  met  in  the  stairwell  by  Ihsan  Hijazi,  the  Times  Palestinian  reporter,  

who  breathlessly  told  him  that  the  apartment  had  been  bombed.     

Friedman  found  the  six­story  colonial  building  blown  in  half  and  Kasrawi  weeping  in  

the  parking  lot.  “The  pharmacist’s  wife  who  lived  upstairs,”  he  wrote,  “a  striking,  tall,  Lebanese  

blond,  was   sandwiched   with   her   son   in   her   arms   between   two   walls   that   had   been   

blown   together,  forming  a  grotesque  human  fossil.”16  They  discovered  Kasrawi’s  wife  and  

children  buried  in  the  rubble.  The  PLO,  Friedman  later  learned,  had  planted  the  bomb  to  

settle  a  score  with  a  rival  faction  of  their  own  organization.  That  same  week,  the  reporter  

had  to  set  the  bombing  aside  and  report  on  the  PLO.    

Friedman’s   experience   reporting   on   Israel   was   equally   complicated.   In   September   

1982,  Friedman   was   one   of   the   first   reporters   on   the   ground   to   cover   the   massacres   of   

Palestinian  civilians  at  the  Sabra  and  Shatila  refugee  camps.  The  Israeli  military  had  surrounded  

the  camps  following   the   assassination   of   the   Lebanese   President   Bashir   Gemayel   and   then   

allowed   the  Lebanese  army  to  enter  and  kill  hundreds  of  Palestinians.  “I  took  Sabra  and  

Shatila  as  a  blot  on Israel  and  the  Jewish  people,”  Friedman  wrote.     

Afterward   I   was   boiling   with   anger—which   I   worked   out   by   

reporting  with   all   the   skill   I   could   muster   on   exactly   what   

happened   in   those  camps….   One   part   of   me   wanted   to   nail   Begin   

and   Sharon   [the   Israeli  prime  minister  and  minister  of  defense]…  Yet  

another  part  of  me  was  also  looking   for   alibis—something   that   would   

prove   Begin   and   Sharon  innocent—something  that  would  prove  the  

Israelis  couldn’t  have  known  what  was  happening.17     

Even  though  Friedman  had  come  of  age  as  a  journalist  well  after  rote  notions  of  

objectivity  had  been  broadly  challenged,  he  still  found  himself  struggling  with  the  way  his  

relationship  to  the  conflict  shaped  his  ability  to  report  on  it  impartially.  On  the  one  hand,  he  

sensed  that  he  was  not  supposed  to  feel  as  powerfully  as  he  did  about  the  Israeli  government  

or  the  PLO.  At  the  same  time,  he  believed  that  his  intimacy,  passion,  and  experience  made  

him  a  better  journalist.18  

Rosenthal   was   betting   that   Friedman   was   right   and   that   Times   readers   would   

agree.  During  his  tenure  in  Jerusalem,  critics  called  Friedman  both  an  Israeli  partisan  and  a  

self-­­­hating  Jew.   The   jurors   for   the   Pulitzer   Prizes   offered   their   evaluation   in   1988,   

Friedman’s   final   year   as  bureau  chief,  when  they  awarded  him  his  second  prize  in  

international  reporting,  this  time  citing  him   for   balanced   and   informed   coverage   from   

Israel.   For   the   Times,   the   days   of   classifying   a  reporter’s  faith  and  ethnicity  as  a  conflict  

                                                           

16 Ibid, p. 26.  
17 Ibid, p. 165.  
18 Ibid, p. 69, 70, and 165.  



Conflicted _____________________________________________________________CSJ-­­­10-­­­0034.0PO   

 

6   

of  interest  were  over.  Three  out  of  the  paper’s  next  four  Jerusalem  bureau  chiefs  were  of  

Jewish  descent.  Indeed,  the  bureau  that  Bronner  inherited  in  2008  was   staffed   by   a   British   

Jew,   Isabel   Kershner,   as   well   as   by   Taghreed   el-­­­Khodary,   a   Palestinian  reporter  from  

the  Gaza  Strip.     

Charges  of  bias     

Bronner,  like  his  predecessors,  was  ripped  by  partisans  on  both  sides  of  the  conflict.  

When  he   reported   on   Palestinian   suffering   in   Gaza,   critics   faulted   him   for   failing   to   

write   that   the  Palestinians  should  blame  themselves.  When  he  wrote  that  the  Israelis  were  

preparing  to  release  a  report   faulting   both   sides   for   civilian   casualties,   he   was   accused   

of   toeing   the   government   line.  Within  a  matter  of  days  after  Israel  invaded  Gaza  at  the  end  

of  2008,  Bronner  received  hundreds  of  emails   accusing   him   of   partisanship.   “Thanks   to   

you   and   other   scum   like   yourself,”   said   one,  “Israel  can  now  kill  hundreds  and  you  can  

report  the  whole  thing  like  it  was  some  random  train  wreck.”   Another   said,   “Bronner,   you’re   

back   to   your   usual   drivel   about   only   the   poor   filthy  Arabs—who   voted   for   the   Hamas   

people   who   got   them   into   this   predicament—with   incessant  indiscriminate  rocket  fire  on  

innocent  Israelis.”19   

Bronner  did  not  see  these  attacks  as  a  function  of  his  Jewishness  per  se.  El-­­­Kodahry,  

the  Times’   Palestinian   correspondent,   was   equally   savaged.   In   one   instance   she   was   told   

by   Hamas  gunmen  to  keep  quiet  after,  right  in  front  of  her,  they  shot  in  the  head  a  Palestinian  

accused  of  collaborating   with   Israelis.   She   refused   and   published   the   story   the   following   

day,   only   to   be  immediately  attacked  by  Arab  bloggers  as  a  Palestinian  Uncle  Tom.    

Bronner   responded   to   the   fusillade   of   criticism   aimed   at   the   bureau   in   a   January   

2009  “Week  in  Review”  essay  titled  “The  Bullets  in  My  In-­­­Box,”  in  which  he  argued  that  

even  the  fairest  reporting  on  the  region  would  always  be  read  through  a  partisan  lens  because  

the  two  sides  had  no  common  language  to  discuss  the  conflict.  He  wrote:   

Trying  to  tell  the  story  so  that  both  sides  can  hear  it  in  the  same  way  

feels  more  and  more  to  me  like  a  Greek  tragedy  in  which  I  play  the  

despised  chorus.   It   feels   like   I   am   only   fanning   the   flames,   adding   

to   the  misunderstandings   and   mutual   antagonism   with   every   word   

I   write  because   the   fervent   inner   voice   of   each   side   is   so   loud   

that   it   drowns  everything  else  out.20   

In   such   an   environment,   he   believed,   critics   would   seize   on   any   shred   of   

evidence   to  impugn  impartial  reporting.  That  same  fall,  Bronner’s  son  told  him  that  he  had  

volunteered  for  the  Israeli   Defense   Forces.   Bronner   alerted   his   editors,   as   the   paper’s   

                                                           

19 Ethan Bronner, “The Bullets in My Inbox,” New York Times, January 25, 2009 

http://www.nytimes.com/2009/01/25/weekinreview/25bronner.html.   
20 Ibid.  



Conflicted _____________________________________________________________CSJ-­­­10-­­­0034.0PO   

 

7   

ethical   guidelines   required.  Executive   Editor   Keller   discussed   the   situation   with   Foreign   

Editor   Susan   Chira.   Keller   felt  strongly   that   Bronner’s   reporting   was   assiduous,   expert,   

and   impartial.   Chira   agreed   and   they  decided  to  take  no  action.21     

Then,   in   January   2010,   an   anonymous   source   alerted   the   Electronic   Intifada   (EI),   

a   pro-­­Palestinian  website,  that  Bronner’s  son  had  enlisted.  The  site  wrote  to  Bronner  seeking  

comment.  He  referred  them  to  Chira,  who  responded  in  an  email:  “Mr.  Bronner''s  son  is  a  

young  adult  who  makes  his  own  decisions.  At  The  Times,  we  have  found  Mr.  Bronner''s  

coverage  to  be  scrupulously  fair  and  we  are  confident  that  will  continue  to  be  the  case.”22   

The  Electronic  Intifada  reported  the  story  on  January  25.  Fairness  and  Accuracy  in  Reporting  

(FAIR),  a  liberal  media  watchdog  group,  followed  up,  demanding  to  know  if  the  report  was  

true  and,  if  so,  why  it  did  not  create  an  unacceptable  conflict  of  interest. 23  Both  groups  

contacted  Times  Ombudsman  Hoyt  and  requested  that  he  investigate.   

In  Defense  of  the  Reader   

Hoyt  had  been  hired  as  public  editor  in  2007  after  a  40-­­­year  career  at  Knight  Ridder,  

where  he  had  worked  first  as  a  national  reporter  and  then  in  senior  management.    His  job  

at  the  Times  was   to   leverage   that   experience   on   behalf   of   the   paper’s   readers.24   He   had   

received   roughly   400  concerned   emails   in   the   weeks   after   EI’s   report,   several   of   which   

struck   him   as   more   measured  than  the  standard  partisan  attacks  aimed  at  the  paper’s  Middle  

East  reporting.  Bronner’s  coverage  was   “impressively   well-­­­written   and   relatively   even-­­

­handed,”   wrote   Linda   Mamoun   of   Boulder,  Colorado.  However,  his  position  “should  not  

be  held  by  anyone  with  military  ties  to  Israel.”  The  son  had  the  direct  ties,  not  Bronner,  Hoyt  

observed.  Nonetheless,  he  wondered,  was  that  still  too  close   for   comfort?   The   situation,   

Hoyt   thought,   raised   difficult   questions   about   how   the   paper  should  best  serve  its  readers,  

protect  its  credibility,  and  deal  fairly  with  its  reporters.     

Hoyt   began   his   investigation   by   reviewing   Bronner’s   reporting.   He,   too,   found   it  

exemplary.   Then   he   called   Bronner,   who   said   that   he   wished   to   be   judged   by   his   

work,   not   his  biography.   “Either   you   are   the   kind   of   person   whose   intellectual   

independence   and   journalistic  integrity  can  be  trusted  to  do  the  work  we  do  at  the  Times,”  

Bronner  said,  “or  you  are  not.”25  Hoyt  sympathized  with  this  sentiment,  but  he  thought  it  too  

simplistic.     

                                                           

21 Source: see case study epilogue for appropriate citation.  
22 “New York Times Fails to Disclose Jerusalem Bureau Chief’s Conflict of Interest,” Electronic Intifada, January 25, 

2010, http://electronicintifada.net/v2/article11031.shtml.   
23   “Does NYT’s Top Israel Reporter Have Son in the IDF?” Fairness and Accuracy in Reporting, January 27, 2010, 

http://www.fair.org/index.php?page=4004.   
24 Clark Hoyt, Ombuds Biography, New York Times, http://www.nytimes.com/ref/opinion/hoyt-bio.html.   
25 Clark Hoyt, “Too Close to Home.”  



Conflicted _____________________________________________________________CSJ-­­­10-­­­0034.0PO   

 

8   

What  if  Israel  launched  an  assault  on  Gaza  and  Bronner’s  son  was  a  foot  soldier?  

When  Hoyt   posed   this   question   to   Keller,   the   editor   responded   that   he   would   have   no   

problem   with  Bronner  covering  the  conflict.  He  would  only  consider  assigning  a  new  reporter  

if  the  son  rose  to  a  commanding  role.  Hoyt  worried  that  this  distinction  was  too  fine.  So  he  

called  David  Shipler,  the  former  Jerusalem  bureau  chief,  to  get  his  thoughts.     

Shipler  observed  that  foreign  correspondents  operate  in  more  nuanced  circumstances  

than  most  readers  know.  For  instance,  he  pointed  out,  reporters  are  often  dependent  on  

translators  and  fixers  who  have  specific  political  agendas.  They  also  frequently  develop  

friendships  with  people  who  become  sources.  Bronner’s  son,  Shipler  suggested,  might  ultimately  

prove  to  be  an  asset  to  the  paper   by   opening   a   conduit   of   information   to   the   military.   

“There   are   always   two   questions,”  Shipler   concluded.   “One   is   whether   there   is   an   actual   

conflict   [of   interest];   the   other   is   whether  there  is  the  appearance  of  a  conflict.”26  Given  

Bronner’s  excellent  record,  Shipler  thought  he  should  keep  the  post  and  the  Times  ought  to  

disclose  its  reasoning.       

Hoyt  was  not  so  sure  full  disclosure  would  remedy  the  appearance  of  a  conflict.  

Moreover,  the  paper’s  conflict  of  interest  policy  stopped  well  short  of  articulating  a  clear  set  

of  steps  for  its  editors   to   follow   in   this   situation.   Alex   Jones,   director   of   Harvard’s   

Shorenstein   Center   on   the  Press,  Politics  and  Public  Policy  and  a  former  press  critic  for  the  

Times,  agreed.  “The  appearance  of  a  conflict  of  interest  is  often  as  important  or  more  important  

than  a  real  conflict,”  he  told  Hoyt.  “I  would  reassign  him.”27     

After  he  completed  his  investigation,  Hoyt  struggled  to  formulate  a  position.  There  

were  several   considerations   that   seemed   to   favor   keeping   Bronner   in   Jerusalem:   he   was   

an   excellent  reporter;  editors  had  to  be  careful  not  to  give  in  to  partisans  hostile  to  objective  

reporting  from  the  region;  and  it  did  not  seem  fair  to  hold  a  father  accountable  for  the  

decisions  of  an  adult  son.  Yet  he  was  uncomfortable  with  Keller’s  decision  to  do  nothing.     

Finally,  he  took  a  step  back  from  the  particulars  of  the  case  and  tried  to  view  it  

through  the  eyes  of  the  reader.  The  Times  had  sent  a  reporter  abroad  to  provide  disinterested  

coverage  of  one  of  the  most  explosive  conflicts  in  the  world,  and  that  reporter’s  son  had  

taken  up  arms  for  one  side.    What  if  shooting  broke  out?  A  sympathetic  reader,  Hoyt  thought,  

could  reasonably  conclude  that  Bronner’s  reporting  would  be  colored  by  concern  for  his  son.  

A  wellspring  of  such  sentiment  could  imperil   the   paper’s   credibility,   a   problem   that   would   

not   only   taint   its   reputation,   but   also   cast  impartial  reporting  from  the  region  into  doubt.  

The  Times,  he  concluded,  could  not  afford  to  take  this  risk.   

Hoyt  felt  so  strongly  that  he  decided  to  take  the  rare  step  of  publicly  advising  Keller  

to  remove  Bronner  from  his  post.  Given  the  precedent-­­­setting  potential  of  the  case,  Hoyt  

                                                           

26 Ibid.  
27 Ibid.  



Conflicted _____________________________________________________________CSJ-­­­10-­­­0034.0PO   

 

9   

sent  Keller  a  draft   of   his   column—which   he   planned   to   run   on   February   6—in   which   

he   laid   out   his  investigation  and  reasoning  and  invited  him  to  reply.     

The  Counterargument     

Keller  strongly  disagreed  with  Hoyt’s  advice  and  welcomed  the  opportunity  to  

respond.28  The  question  was:  How?  Historically,  the  decision  to  keep  Bronner  in  Jerusalem  

would  have  been  an  internal  and,  in  Keller’s  view,  straightforward  one.  He  believed  that  

Bronner  had  covered  this  most  difficult  of  stories  extraordinarily  well  for  over  a  quarter  

century.  Moreover,  he  considered  Bronner’s  fair-­­­mindedness  to  be  courageous  and  a  precious  

commodity  for  the  paper.  Finally,  he  hated  the  idea  of  capitulating  to  the  partisans  who  made  

the  Jerusalem  assignment  so  difficult.  But  was  such  an  executive  evaluation  enough  to  rebut  

Hoyt?  The  Internet  as  global  echo  chamber  had  brought   the   debate   into   the   public   square,   

and   in   so   doing   it   had   raised   two   questions   that  transcended  the  particulars  of  this  case.  

Keller  felt  compelled  to  address  both:  Where  should  news  organizations   draw   the   line   on   

conflict   of   interest?   To   what   degree   should   they   factor   public  perception  into  their  

deliberations?   

On  the  first  question,  Keller  felt  it  essential  that  the  rule  book  give  editors—whose  job  

it  was   to   serve   as   custodians   of   the   paper’s   mission—wide   latitude   in   defining   and   

acting   on   a  conflict   of   interest.   This   was   in   part   because   it   was   difficult   to   develop   

rote   prescriptions   for  conflict   of   interest   cases   that   were   almost   invariably   multifaceted   

and   involved   nuanced  considerations:   the   nature   of   the   reporter’s   personal   or   family   

involvement   in   a   story,   the   real  potential  for  undue  influence,  the  reporter’s  track  record  

for  fairness,  and  the  risk  to  the  paper’s  reputation.  But  he  also  disagreed  with  Hoyt  about  

how  a  paper  should  define  and  enforce  objective  reporting.     

Keller  believed  that  reporters  always  bring  their  lives,  histories,  ideas,  relationships,  

and  beliefs  to  stories.  He  was  happy  to  concede  to  Hoyt  that  the  first  discipline  of  journalism  

was  to  set  those  aside  and  follow  the  facts.  However,  he  also  believed  that  a  journalist’s  life  

could  seep  into  his  work  to  valuable  effect.  This  had  been  the  case  for  Friedman  in  Jerusalem  

and  he  could  point  to  several   reporters   at   the   paper   for   whom   he   believed   it   was   

equally   true.   C.J.   Chivers,   who   was  embedded  with  a  military  unit  in  Afghanistan,  was  a  

former  Marine.  Anthony  Shadid,  a  Lebanese-­­­  American,  had  covered  the  Israeli  invasion  of  

Lebanon  for  the  Washington  Post.  Perhaps  the  case  most   analogous   to   Bronner’s   was   that   

of   Nazila   Fathi,   the   paper’s   Iranian-­­­born   Tehran  correspondent.  She  had  been  ousted  

from  her  native  country  after  the  Islamic  revolution.  To  Keller,  this  made  her  more  qualified  

to  report  on  Iran  because  she  knew  how  the  government  operated.  Hoyt,  though,  seemed  to  

be  suggesting  that  it  disqualified  her.     

Keller   must   have   worried   that   enforcing   a   blanket   standard   of   objectivity   could   

have  pernicious   consequences   for   the   paper   and   its   reporters.   Rosenthal   was   a   Zionist.   

                                                           

28 Source: see case study epilogue for appropriate citation.   



Conflicted _____________________________________________________________CSJ-­­­10-­­­0034.0PO   

 

10   

Did   that  compromise   him   as   an   executive   editor?   Bronner’s   wife   was   an   Israeli   whose   

family   had   fled  persecution   in   Yemen.   Was   that   so   different   from   his   son   joining   the   

military?   Should   black  reporters  be  excluded  from  writing  about  racism?     

Keller   appeared   equally   troubled   by   Hoyt’s   suggestion   that   public   perception   

trumped  reality  in  conflict  of  interest  cases.  Hoyt  and  his  sources  agreed  that  Bronner’s  

reporting  remained  exemplary.  Yet  he  still  recommended  removing  Bronner  from  the  post.  

This  seemed  to  imply  that  serious,   fair-­­­minded   readers   could   not   distinguish   reality   from   

perception   as   readily   as   the   so-­­called  experts.  Such  logic,  in  Keller’s  view,  was  not  only  

disrespectful  to  the  paper’s  readership,  but  it  also  threatened  to  hold  the  Times  hostage  to  a  

minority  of  partisans  who  would  use  the  cloak  of  the  appearance  of  conflict  to  deprive  the  

paper  of  expert  journalists  like  Bronner.     

Finally,  Keller  felt  that  Hoyt  had  mischaracterized  the  very  nature  of  the  decision  to  

keep  Bronner  in  Jerusalem.  In  Hoyt’s  telling,  it  was  a  binary  choice  between  removing  Bronner  

from  the  beat  or  doing  nothing.  To  the  contrary,  the  paper’s  editors  were  prepared  to  take  

several  courses  of  action,  ranging  from  monitoring  the  son’s  role  in  the  military  to  removing  

Bronner  from  specific  stories  in  which  he  was  genuinely  compromised.     

Keller  was  eager  to  publish  his  rebuttal  alongside  Hoyt’s  column.  But  first  he  had  to  

stop  and  ask  himself  how  he  should  construct  his  argument.  Would  readers  respond  to  his  

thesis  that  a  reporter’s  biography  can  add  to  his  expertise  and  intellectual  honesty?  Or  would  

it  add  fuel  to  the  argument   that   the   paper’s   editors   were   blithely   ignoring   reportorial   

bias?   Should   he   use   the  example  of  Friedman’s  personal  connections  to  the  conflict  in  the  

Middle  East  to  make  the  point  that  American  Jews  were  hardly  monolithic  in  their  attitudes  

toward  Israel?  How  about  Chivers,  Shadid,   and   Fathi’s   connections   to   their   beats?   Would   

readers   acknowledge   their   record   of  excellence?  Or  would  it  cast  doubt  on  their  work  as  

well?  For  that  matter,  was  it  his  job  in  this  rebuttal  to  advance  public  understanding  of  the  

journalistic  mandate  to  be  impartial?  Or  was  it  to  insulate   the   paper   against   further   criticism?   

Pressure   was   mounting   on   Keller   to   answer   these  questions   correctly.   The   blogosphere   

was   alive   with   debate   about   the   Bronner   decision.   Hoyt’s  column  was  sure  to  spark  a  

media  firestorm.  The  paper’s  reputation  was  on  the  line.  It  was  time  to  stake  out  a  position.       

   

   

   


